reklama

Aktuálny nákupný paradox v stavebnom sektore, alebo čo Vám Porter a Krajlič nepovedali

Nákup na malom trhu je podmienený silou konkurencie, jej flexibilitou a korektnými odberateľsko-dodávateľskými vzťahmi. Ja sa preto pýtam, či ste na aktuálny stav trhu v stavebníctve pripravený?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Po čase blogerskej odmlky strávenej sériou nových vzdelávaní a riadením prvej etapy výstavby nášho nového rodinného domu napíšem pár nových poznatkov (nie len) pre nákupcov a investičných projektových manažérov. Opriem sa o osobné skúsenosti vs praktiky dodávateľských spoločností v stavebnom sektore.

M. Porter tvrdí, že čím je každá sila mocnejšia, tým viac sú existujúce podniky v odvetví obmedzené vo svojej schopnosti zvyšovať ceny a dosahovať vyššie zisky. Podľa Porterovho vymedzenia silná konkurenčná sila sa považuje za hrozbu, pretože znižuje zisk. Slabá konkurenčná sila sa môže považovať za príležitosť, pretože dovolí podniku dosiahnuť vyšší zisk. Ak vezmem do úvahy aktuálnu situáciu v stavebníctve (pretlak dopytu nad ponukou) prišiel som na poznatok, že stavebné spoločnosti na šťastie investorov a nákupcov nevedia využívať svoj potenciál na maximum. Podľa Porterovho vzťahu konkurencie voči vlastnej stavebnej firme by sa na trhu mali objavovať nové stavebné a developerské spoločnosti. To sa však nedeje. To ma priviedlo na myšlienku hľadať "chybu" v systéme. Pri prepojení Krajličovej trhovej matice s Porterovým diagramom pôsobenia 5 síl navrhujem investorom a nákupcom orientovaným na stavebný sektor nasledovnú aktualizáciu postupov. Za predpokladu, že do stavebného sektoru nevstupujú nové konkurenčné sily, ani riešenia cez substitúty je vhodné pre nové zákazky oslovovať:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
  • len dodávateľov z Krajličovho sektoru Firmy s rastúcim vplyvom.Vysvetlenie je jednoduché. Trh aktuálne nedáva priestor na špecializáciu firiem a teda ich presun do niektorého z kvadrantov Úzke miesto, alebo Strategický.

  • Paradox na trhu, kde každý chce predávať a zarábať, ale nikto skutočne stavať. Aktuálne trh umožňuje investorom nasledovné - 
    a - využívať v najväčšej možnej miere úspory z rozsahu. Prečo? Vysvetlenie je jednoduché. Keďže dodávateľské spoločnosti nemajú čas na špecializáciu svojho biznisu a subdodávateľské spoločnosti sú tak vyťažené, že sa prakticky nedajú zladiť časové harmonogramy, alebo sú také drahé, že dodávatelia sa snažia o poskytnutie komplexných služieb.
    b - pri kvalifikácii, neskôr hodnotení dodávateľov je možné využívať dodatočné nástroje na vyjednávanie. Vysvetlenie - tým, že s firmou z kvadrantu Rastúci vplyv uzatvoríte kontrakt jej prakticky umožňujete kontinuálny vedomostný rozvoj. A práve to je pre vás najsilnejší argument.
    c - takto získanú firmu však neodporúčam navigovať (pustiť) do Krajličovho kvadrantu Strategický. Prečo to je to paradox už viete a ako tento stav udržať čo najdlhšie? 

  • Buďte proaktívny - dodávatelia sú aktuálne v jednom kole a drobné ústupky, alebo malá pomoc pri vypracovaní "vašich" hodnotiacich správ (rozumej pre vašu potrebu, ktorú mal vypracovať dodávateľ), status reportov, zmlúv, súčinnosti pri realizácii a pod.

  • Sľubujte ďalšie objednávky, čím si dodávateľ vytvára virtuálny časový a kapacitný priestor pre vás. Nerozmýšľa nad novými odberateľmi. Prečo? Lebo už teraz nestíha.

  • Samozrejme to najdôležitejšie na koniec - plaťte načas! Aktuálny stav ponúka možnosti využiť situáciu na vyššie popísané postupy, ale nenapínajte trpezlivosť cez neskoré úhrady, resp. nezaplatené faktúry. Tu by ste mohli tento vzácny jav na trhu veľmi rýchlo narušiť. Dodávateľa vašich tovarov a služieb by mohol niekto iný preplatiť a vy sa zrazu stanete prioritou 527 na jeho To do liste.

Viac informácií k aktuálnemu stavu na trhu a mnoho iného sa dozviete na mojich kurzoch.

Pre rok 2018 pripravujem aj novinku Pocitový manažment. Kde sa naučíte niečo, čo som na vlastnej koži testoval posledné mesiace a môžete mi veriť, poučky z manažmentu sú určite užitočné, ale situácia sa za posledné 2 roky zásadne zmenila. Teším sa na vás.

Martin

Martin Zibrin

Martin Zibrin

Bloger 
  • Počet článkov:  25
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Proaktívny lektor, konzultant, riešiteľ nákupných a investičných projektov. Pracujem len s ľuďmi, ktorí naozaj CHCÚ. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu